Informatie delen over programmatic

Op 14 juni 2017 organiseerde MyAdbooker de eerste consultancysessie over de inzet van programmatic buying en data informed advertising in Out of Home. Diverse sprekers uit het werkveld kwamen aan het woord. De focus van de sessie lag met name op data verzameling. Johan Aartsen, Salesmanager bij Fresh Toast, was één van de bezoekers: ‘Digital Out of Home en programmatic dat hoort bij elkaar en versterkt elkaar.’

De juiste boodschap

‘Programmatic heeft binnen Digital Out of Home verschillende voordelen. Via programmatic kan je als adverteer de juiste boodschap op het juiste moment onder de aandacht brengen bij het juiste publiek. De traditionele manier van inkopen is een soort schieten met hagel’, aldus Aartsen.

Relevantie toevoegen

Het evenement werd aan elkaar gepraat door Bas van den Hoogen, Managing Director Posterscope Nederland. ‘Het belangrijkste voor het verhaal over programmatic is dat je relevantie toevoegt. Het voordeel bij Digital Out of Home is dat deze relevantie niet alleen in locatie maar ook in tijd wordt toegevoegd. Dat zorgt voor een ‘personalisatie at scale’. Dat spreekt mensen veel meer aan. De impact van een commercial die beter getarget is, is gewoon veel hoger. De cijfers bewijzen dat. De potentie is daarmee dat je veel betere en efficiëntere campagnes krijgt voor klanten.’

Snel anticiperen

Themer Abourayan, Director of Product bij Platform161, was één van de sprekers op de consultancysessie. ‘Programmatic binnen Digital Out of Home heeft twee grote voordelen: het is mogelijk om sneller te anticiperen en er is meer transparantie en controle over de uitingen.’ Volgens Abourayan moet nu gelijk doorgepakt worden: ‘Nu is het nog een kwestie van het vinden van de adverteerders en bureaus die er creatieve invullingen aan willen geven. De innovatie oppakken en de markt een stap verder gaan helpen.’

De juiste doelgroep

‘Een mooi voorbeeld vind ik H&M. Een poster van een zomerjurkje in een bushokje. Iedereen die het ziet, terwijl je je richt op vrouwen tussen de 13 en 35 jaar. Waarom niet het juist op dat moment inzetten dat de juiste doelgroep aanwezig is met de juiste boodschap op het juiste moment’, meldt Sten Ouderdorp, Media- & Dataspecialist bij MyAdbooker.