Tien jaar lang werd het Rijksmuseum verbouwd. In april 2013 opende het vernieuwde Rijks haar deuren voor het publiek. Dat leverde een succesjaar op met een recordaantal bezoekers. KPN besloot in april 2014 om als hoofdsponsor in samenwerking met CS Digital Media het jarige Rijksmuseum in het zonnetje te zetten. Van 13 t/m 19 april 2014 was op 16 metrostations in Rotterdam en Amsterdam een innovatieve campagne te zien.

Attentiewaarde

Op 86 digitale schermen van CS Digtial Media kwamen meesterwerken uit het museum tot leven. De studio van CS Digital Media was weken druk bezig om de schilderijen in beweging te zetten. ‘We hadden heel simpel en gemakzuchtig wat schilderijen als statische posters op de schermen kunnen “plakken”. Maar dat zou de attentiewaarde geweld hebben aangedaan. De dynamiek van video resulteert in veel meer aandacht dan een statisch beeld’, zegt CSDM-art director Sebastiaan Hendriks.

Interactieve schermen

Een week lang waren de stations een digitale galerij. De bewegende Staalmeesters van Rembrandt keken de kijker nu nog indringender aan en het Melkmeisje van Vermeer schonk melk in. Via interactieve abrischermen kon het publiek ook zelf de hoofdrol spelen in een meesterwerk. Ter plekke werd een foto gemaakt die direct in een zelf gekozen schilderij was terug te zien. Het resultaat was direct zichtbaar en kon gedeeld worden via social media. ‘Als hoofdsponsor dragen wij bij aan de missie van het Rijksmuseum om kunst toegankelijk te maken voor iedereen, en dat wilde we graag met deze campagne tot uiting brengen. De campagne is in rap tempo uitgerold mede dankzij de kennis en expertise van het professionele team van CS Digital Media’, zegt Aline van Keulen, manager Corporate Branding & Advertising KPN.

Digitale galerij

In 2015 was rond de expositie ‘Late Rembrandt’ in het Rijksmuseum opnieuw de expertise van CS Digital Media nodig. Honderd werken uit diverse collecties wereldwijd waren verzameld in het Rijks. De campagne om deze tentoonstelling bouwde voort op het succes van de eerdere ‘digitale galerij’. Opnieuw werden meesterwerken tot leven gewekt op 70 abri’s in 16 metrostations van Amsterdam en Rotterdam. ‘Het unieke aan deze campagne is dat we hem hebben kunnen uitvoeren als een fullservice campagne. Dat betekent dat we van concept tot mediamix betrokken zijn geweest. Via Digital Out of Home hebben we 15,5 miljoen mensen kunnen bereiken. De animaties zijn viral gegaan. Het filmpje is in twee weken tijd 7 miljoen keer bekeken en 200.000 keer gedeeld’, aldus Radjen van Wilsem, CEO van CS Digital Media.