Outdoor commerce platform Oohrder: hét nieuwe kanaal binnen e-commerce

Oohrder product owner bij CSDM Yorick Blonk legt uit wat de meerwaarde van het outdoor commerce platform is voor adverteerders, exploitanten en consumenten. Ten slotte analyseert Blonk de overtuigende resultaten van Oohrder om vervolgens te concluderen dat Oohrder haar bestaansrecht – en meer dan dat – inmiddels ruimschoots heeft bewezen.

Target audience data en afrekening op performance
Oohrder is een publisher platform voor de adverteerder. Het is de front-end user interface oplossing die wordt gekoppeld aan de datafeed van de website van de adverteerder. Het aanbod van de adverteerder wordt hieruit opgehaald en vertoond op  premium DOOH-netwerken. Via de QR-code komt het aanbod van de adverteerder direct beschikbaar voor de consument, waardoor Headless Commerce in Outdoor ontstaat.

Na de QR-scan kan de customer journey worden gevolgd in Google Analytics of een affiliate platform, waardoor er extra data van de target audience beschikbaar komt. Mede door de afrekening op performance, zijn de instapkosten voor zichtbaarheid op een DOOH-netwerk relatief laag en kan DOOH makkelijker worden toegevoegd aan de online mediastrategie.

Nieuwe markten, awareness en gemak
Oohrder is dé nieuwe e-commerce inkoper bij exploitanten. Naast het openstellen van  nieuwe markten, stimuleert Oohrder de inzet van awareness campagnes onder online georiënteerde adverteerders, omdat deze de online performance opstuwen. Oohrder koopt programmatic inventory in bij de exploitant. Dat betekent dat naast het beschikbaar stellen van hun netwerk voor Oohrder, de exploitant niets meer hoeft te doen.

Stimulans voor assistent economic decisions
Consumenten worden op momenten waarop hun dwell time hoog is attent gemaakt op een shopmoment, waarin zij een location en time based aanbod te zien krijgen op DOOH-netwerken. Op deze manier faciliteert Oohrder assistent economic decisions. Oohrder maakt de consument bewust van een behoefte die in eerste instantie niet top of mind was. Oohrder doet dat bijvoorbeeld met het aanbieden van verschillende vervoerstypes voor een vervolgreis (denk aan Uber en Felyx-deelscooters) of wijst erop welke afhaalmaaltijden in de nabije omgeving van een eindstation verkrijgbaar zijn..

Resultaten
Oohrder is het afgelopen jaar als platform thematisch ingezet voor het promoten van onder meer facemasks, Black Friday, sneakers, zorgverzekeringen, mobility, museumtickets, Actie- van-de-Dag deals, fashion, Valentijn en food. Hieruit kwamen de volgende resultaten naar voren:

  • 100+ adverteerders gebruik(t)en het platform Oohrder
  • Scanconversie van de Oohrderboards tot 0,057% per play-out.
  • Click Through Rate van één playout op het scherm tot een click naar de website tot 0,063%. Dit is vergelijkbaar met een standaard IAB
  • Conversieratio tot 4,19% o.v. 2,22% via online promoties van dezelfde webshops in dezelfde periode.
  • Gemiddelde orderwaarde vanuit Oohrder is tot 69% hoger dan online bij  dezelfde webshops in dezelfde periode. Gemiddelde orderwaarde van Oohrder: €123,32. Gemiddelde orderwaarde vanuit andere kanalen voor dezelfde shops, in dezelfde periode: €72,90

Uit de hoge scan- en clickratio’s is te concluderen dat consumenten ook in outdoor de behoefte hebben om engagement aan te gaan. Dat blijkt onder meer uit het feit dat als consumenten interesse tonen in het aanbod van Oohrder het verkeer van hogere waarde blijkt te zijn omdat de conversie en de aankoopwaardes hoger zijn dan op andere online kanalen. Dit bewijst ook dat consumenten shoppen via Oohrder als nuttige tijdsbesteding ervaren. Oohrder heeft hiermee onder andere tijdens de Black Friday campagne aangetoond dat outdoor commerce het nieuwe kanaal binnen e-commerce wordt.

Bronnen
Google Analytics, MyAdBooker, Awin, Tradedoubler, Mediamarkt