Van Urban Screens tot de Let’s Play Art Gallery

Door de opmars van Digital Out Of Home in de jaren negentig kregen videokunstenaars er een nieuw podium en vaak ook een nieuw en breder publiek bij. Exposeerden ze voorheen vooral op traditionele plekken als musea, nu verschenen ze in publieke ruimten, vaak met speciale content.

Mooie voorbeelden van videokunst in publieke ruimten zijn op diverse landen ter wereld te vinden. Zo lanceerde de BBC in Engeland de zogenaamde ‘Urban Screens’ waar tussen beelden van grote events (voetbalwedstrijden e.d.) door fraaie animaties van studenten werden vertoond, terwijl CBS Outdoor een indringende campagne van Amnesty International vertoonde. Langs roltrappen op grote metrostations werd je aangekeken door de treurige blikken van gevangenen. De organisatie wilde hiermee de aandacht vestigen op het lot van vele mensen die onschuldig of in mensonwaardige omstandigheden achter de tralies belandden. In Duitsland organiseerde Berliner Fenster zelfs een heus ‘underground filmfestival’ met een publieksprijs. Wat later is dit festival simultaan georganiseerd met het metrobedrijf in Seoul, Zuid-Korea. In achterstandswijken in New York tenslotte kregen kunstenaars de ruimte op schermen met als doel de bewoners meer bij hun leefomgeving te betrekken.

Van Amsterdam tot Antwerpen

In Nederland had City Media Rotterdam in 2008 de primeur met een programmering waar kunstenaars het ‘virtuele spiegelbeeld’ van de stad lieten zien. Deze lijn is door CSDM doorgetrokken naar netwerken in Antwerpen, maar vooral in Amsterdam, waar culturele, sociale en historische content een afspiegeling moeten vormen van de ontwikkelingen in een moderne metropool. Op de metrostations zijn o.a. gefilmde portretten van Amsterdammers te zien. In Antwerpen wordt aan de schermen ‘stopping power’ toegevoegd door gedichten te animeren.

Met de Let’s Play Art Gallery tijdens de Museumnacht in Amsterdam, onderdeel van de digitale kunstdatabase de ArtCloud, gaat CSDM een stap verder dan in bovengenoemde voorbeelden. Met bijna zestig grote digitale schermen in drie metrostations wordt voor het eerst (wereldprimeur!) een digitaal museum gecreëerd met een bijbehorende kunstroute. Bovendien wordt via augmented reality een extra dimensie aan de content toegevoegd. Op een device kunnen kijkers informatie krijgen over de werken en de makers.

De Let’s Play Art Gallery is te bewonderen op zaterdag 2 november op de metrostations Weesperplein, Waterlooplein en Centraal Station. Kunstenaars kunnen hun werk inzenden via letsplay.amsterdam . Inzenders dingen bovendien mee naar de hoofdprijs van 1.500 euro.