Programmatic Buying veranderd hoe schermruimte wordt ingekocht

Als zusteronderneming van CS Digital Media heeft MyAdbooker de ruimte om de toekomst van Digital Out Of Home te ontwikkelen. Het speerpunt hierin is om alle DOOH-schermen online beschikbaar te maken. Dit doen we niet alleen met CS Digital Media, maar ook met andere buitenreclame-exploitanten in Nederland en daarbuiten.

Direct inboeken

Als DOOH Supply Side Platform (SSP) aggregeren we alle beschikbare schermen en bieden, via onze exchange de advertentieruimte aan bij adverteerders die online inkopen. Dit doen we door samen te werken met Demand Side Platforms (DSP). DSP’s zijn de marktplaatsen voor online advertentie-inkoop. Het doel hiervan is om een geautomatiseerd inkoopproces te realiseren. Geen telefoontjes meer naar de schermeigenaren, maar direct inboeken op de schermen die voor de adverteerder van belang zijn op het moment van de dag dat een boodschap het meest relevant is.

Programmatic Buying

Door advertentieruimte online beschikbaar te maken is het mogelijk voor adverteerders om op basis van data de advertentie-inkoop te managen. Dit kan bijvoorbeeld op basis van locatiedata zoals geolocatie, tijd, temperatuur, maar ook op basis van andere databronnen. Deze kunnen variëren van file-informatie, vluchtdata of eigen webtraffic. De parameters van een campagne worden vooraf ingesteld in de DSP. Wanneer een scherm voldoet aan de parameters die door de adverteerders zijn ingesteld, vindt uitlevering plaats op dat scherm. Dit type inkoop wordt ook wel programmatic buying genoemd.

Doelstelling optimaal behalen

Programmatic buying vraagt een andere aanpak van zowel de inkopende partij als de verkopende partij. Vooral de impact op campagnemanagement wordt vaak onderschat. Waar in traditionele OOH-verkoop campagnemanagement stopt als de campagne actief is, start het werk bij programmatic dan pas echt. Na de initiële opzet van de campagne waarin de locaties zijn geselecteerd, de data zijn gekoppeld, en de creaties klaar staan voor uitlevering, moet de uitlevering van de campagne gemonitord worden en waar nodig bijgestuurd worden om de doelstellingen optimaal te behalen.

Data & Views

Ook voor de publisher verandert er veel. Prijsstelling, management, data, allemaal onderdelen die een publisher in acht moet nemen om DOOH-schermen online aan te bieden. Zo wordt er in online-DOOH een prijsstelling gemaakt op basis van CPM (1000 views) en niet op vlaktarief. Bereik data van een scherm wordt in kaart gebracht, per scherm, per dag, per uur waarmee een druktebeeld per scherm inzichtelijk wordt. Het campagnebereik wordt dan niet meer berekend op basis van het mediabereik van een locatie, maar op het daadwerkelijke aantal views dat een campagne heeft gegenereerd.

 

Nieuwe mogelijkheden

De hele mediamix is door onze technologie vanuit één console te bedienen. Een online campagne kan versterkt worden door DOOH in te kopen om de doelgroep in de complete user journey te bereiken. En met toevoeging van nieuwe of bestaande data kunnen campagnes veel effectiever worden ingezet. Al deze veranderingen brengen nieuwe mogelijkheden voor adverteerders en exploitanten. We hebben in de afgelopen twee jaar met programmatic in DOOH vele wereldprimeurs gehad; campagnes op basis van filedata, radiosynchronisatie, dynamisch adverteren op basis van vluchtgegevens en campagnes op basis van mobile data en webtraffic. De wereld van DOOH is sterk aan het veranderen door de invloed van online en de mogelijkheden die online en data bieden. MyAdbooker speelt hierin een verbindende rol tussen de oude en de nieuwe wereld door technologie binnen bereik te brengen voor exploitanten en adverteerders.