Fossielvrije reclame in de Amsterdamse metrostations

CSDM lanceert DOOH Good Duurzaamheidsjournaal

Vanaf maandag 3 mei is in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer te zien voor ‘fossiele producten’, zoals auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. De Gemeente Amsterdam en reclame-exploitant CS Digital Media hebben daarover vandaag een convenant gesloten. Tegelijk lanceerde CSDM het DOOH Good Duurzaamheidsjournaal.

Wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid): ‘We willen een stad zijn waar zuinig met energie wordt omgesprongen, waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt. Op die manier wil het college de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55% terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is, zou een afspiegeling van die ambitie moeten zijn.’

‘Mooie eerste stap’

‘De motie van de raadsleden Groen, Bakker en Kiliç was voor het college een aansporing om met reclame-exploitanten afspraken te maken over het terugdringen van reclame voor fossiele producten in de publieke ruimte’, vervolgt Van Doorninck. ‘Met de ondertekening van dit convenant zet Amsterdam daarmee een eerste mooie stap.’

#racetozero

Mark Veenman COO CS Digital Media: ‘Dit gezamenlijk initiatief past in de #racetozero doelstellingen om collectief bewustzijn te creëren bij publiek en adverteerders dat gestelde millieudoelstellingen door iedereen serieus genomen moeten worden. Ook onze industrie speelt een rol in dit proces.  Maatschappelijke veranderingen gaan met kleine stapjes en hiermee zetten wij een volgende stap.’

DOOH Good: extra zendtijd voor ‘groene’ adverteerders

‘Om het aantrekkelijk te maken voor de adverteerder om mee te doen lanceren wij tegelijkertijd DOOH Good,’ vertelt Veenman. ‘Wegeven extra zendtijd aan adverteerders om de effecten van het verduurzaamde product of diensten extra uit te lichten en onder de aandacht te brengen van de consument.’

Lees meer: The World, Adformatie.