CS Digital Media heeft jarenlange ervaring met de productie van effectieve en creatieve content, zowel branded als editorial. Denk aan de prijswinnende interactieve campagne rondom de tentoonstelling Late Rembrandt en de gevarieerde programmering die in Rotterdam draait en ‘het virtuele spiegelbeeld van de moderne stad’ verbeeldt. Ook voor Amsterdam ontwikkelde CS Digital Media een aantal contentconcepten die het wachten veraangenamen.

De concepten fungeren als waardevolle, consistente aanvulling in de stationsomgeving en vergroten de betrokkenheid van bewoners en bezoekers van Amsterdam. Mark Bontekoning (Business Analist): ‘Onze ervaring met andere contentconcepten heeft geholpen bij het verwoorden en uitwerken van wat we in Amsterdam gaan doen. In veel opzichten is dit totaal nieuw en uniek, alleen al door de inzet van speciaal gebouwde applicaties.’  

Waarde van redactionele content
De belangrijkste onderliggende doelstellingen bij het vertonen van deze content is de reiziger te verbinden met de stad. Een ander doel is het verhogen van de attractiewaarde van de digitale schermen waardoor ook vaker naar de reclame-uitingen gekeken zal worden. CS Digital Media heeft zich hierbij onder meer gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de werking van het medium Digital Out of Home. Daarin komt keer op
keer naar voren dat een weloverwogen en kwalitatief hoogwaardige combinatie van advertising en ‘infotainment’ het wachten niet alleen ‘verzacht’, maar ook, al dan niet bewust, de impact van commercials extra versterkt. Uit een neuro-onderzoek van het Duitse DOOH-bedrijf Mediaplus bleek: ‘door een hoger niveau van activering, maken advertenties op info- en entertainment schermen een buitengewoon sterke indruk. Het bericht en het geadverteerde merk worden opgeslagen in het lange termijngeheugen van de kijker en de merkstructuur wordt versterkt.’ De studie liet ook zien dat neuro-activatie significant vergroot wordt als de advertentie past binnen de redactionele content.  

Rijkdommen van de stad
Art Director Sebastiaan Hendriks ziet nog een andere functie van, in zijn woorden, ‘betoverende en overrompelde’ content.
‘We willen met onze content bij de kijker de sympathie voor het medium vergroten. In goed Nederlands: waardering voor de schermen creëren. We leren van de situatie in Rotterdam, die ook wel ‘het virtuele spiegelbeeld van de moderne stad’ wordt genoemd, hoe je een wachtsituatie kunt verrijken. Een journalist van dagblad Trouw schreef destijds niet voor niets dat ‘wachten op de metro in Rotterdam leuk is geworden’. Sterker nog, reizigers zouden het missen van metro zelfs minder erg vinden. Hendriks: ‘We zijn nu een kleine tien jaar verder en vergeleken met Rotterdam komen we in Amsterdam met een 2.0 versie. De focus van deze content ligt bovendien in hoofdzaak op het rijke arsenaal aan kunst en cultuur van de hoofdstad. De musea, de geschiedenis, de evenementen, de kunstenaars – van gevestigd tot aanstormend talent.’

  • Stadsgezichten – Hendriks: ‘Met het concept Stadsgezichten laten we de kleurrijke diversiteit van de stad zien door Amsterdammers te portretteren. Het moeten triggerende, stilistische gefilmde beelden worden.’
  • Museaal Mokum – In samenwerking met het Stadsarchief zal op de schermen het Amsterdam van vroeger verschijnen; Museaal Mokum. Hendriks: ‘We gaan monumentale historische beelden programmeren op bepaalde locaties. Op Amsterdam CS zie je dan oude treinen voorbijrijden, op bijvoorbeeld de Vijzelgracht ontdek je hoe die plek er honderd jaar geleden uitzag.’
  • Art Cloud – Hendriks verwacht dat concept Art Cloud, een ‘digitaal museum’, breed de aandacht zal gaan trekken. ‘We gaan het werk van lokale (video)kunstenaars – van student tot professional – op de schermen vertonen. Het mes snijdt hier aan twee kanten: de artiesten krijgen een enorme exposure en je trekt mensen met oogstrelende content naar de schermen.’
  • Instadam – Hendriks: ‘De levendigheid van de stad zal verder tot uiting komen in het concept ‘Instadam’. Kern hiervan is het live verslag doen van grote evenementen als de Pride, de Uitmarkt, Amsterdam Dance Event en dergelijke op de digitale schermen maar ook met sociale media, waar mensen zelf beelden kunnen up- en downloaden. We verbinden tijdens deze events eigenlijk het bovengrondse met het ondergrondse. Tegelijk kan de gemeente het netwerk via crowd sourced content inzetten om reizigers te informeren over de actuele gebeurtenissen tijdens zo’n manifestatie.’
  • District Peek – CS Digital Media zal op de stations langs de Noord/Zuidlijn (en indien relevant ook elders) dynamische sfeerimpressies van Amsterdamse ondernemers en hun omgeving uitzenden.

Inspirerende, digitale wereld
Hendriks: ‘Ja, ik heb wat huiswerk gedaan: er is in deze stad een ware schat aan spannend materiaal aanwezig. Misschien activeer je mensen die zelf niet zo snel naar een kunstinstelling gaan om daar toch eens een kijkje te gaan nemen.
Tegelijkertijd verheffen we zo ook het medium DOOH. Ik geloof dat we mensen met dit concept echt in vervoering kunnen gaan brengen. Zeker als we hier nieuwe technologie en applicaties aan toe gaan voegen. Ik zie de meest spannende combinaties voor me. Het zal mensen aan de schermen kluisteren, aanzetten om zelf films te gaan insturen waarmee ze misschien wel een prijs kunnen winnen. The sky is the limit. Amsterdam krijgt er een inspirerende digitale wereld bij.’