Erwin Blom richt zich als journalist op nieuwe media en nieuwe mediatechnologie. In 1994 begon hij bij de afdeling ‘Digitaal’ van de VPRO en stond aan de wieg van 3VOOR12. Nu geeft Blom als trendwatcher nieuwe media zijn visie op Digital Out of Home.

‘DOOH kan verrassen’

‘Iedereen kijkt steeds vaker op zijn persoonlijke scherm (smartphone). Daarop worden alleen nieuwssites en apps bekeken, die mensen zelf kiezen. De uitdaging voor DOOH en CS Digital Media is dus om mensen als het ware weg te trekken van hun mobiel. Hoe? Verras mensen, laat ze nieuwe dingen zien (denk aan nieuwe producten)! Dan gaan en blijven ze zeker kijken.

Combinatie smartphone & DOOH

‘DOOH heeft absoluut de toekomst. Schermen zijn alom aanwezig. Maar, zoals ik al zei, de uitdaging is om de consument van zijn privéscherm af te houden. Behalve de zaken die ik al noemde, is interactie dan een belangrijke tool. De smartphone koppelen aan de digitale schermen van CS Digital Media. Jullie maken al nieuws en daar zou je ook een nieuwsquiz voor kunnen maken. Mensen houden er ook van om hun eigen naam op het scherm terug te zien. Dat kan met een foto van de dag, die iedereen zelf kan opsturen naar jullie. Of er komt een nieuwe plaat uit en via een speciale app kan ik alvast een stukje luisteren. Zoiets werkt altijd!’

‘Goede content zorgt voor betrokkenheid’

‘Eigenlijk is het heel simpel. Mensen willen winnen of laten zien dat ze ergens goed in zijn. Een nieuwsquiz met een dagelijkse nieuwskoning van Rotterdam. Dat soort dingen werken. Of filter op Instagram en kijk naar de mooiste foto’s van Rotterdam. Dan combineer je locatie en interactiviteit. Mensen denken dan: “Oh, dat had ik ook kunnen zijn”. Het is niet duur om te maken en trekt mensen naar het scherm toe. Leuke inhoud zorgt voor betrokkenheid.’

‘Blijf geloofwaardig’

‘Effectieve reclame is relevant. Denk aan een reisitem over de Balearen dat gesponsord is door D-reizen. Dat is leuk om naar te kijken en dan maakt het niet uit of het branded content of redactionele content is. Als je maar geloofwaardig blijft. En dat kan. Een Volkswagen in de Sahara kan een leuk filmpje opleveren. Maar als mensen het niet geloven doet het afbreuk aan je eigen merk en het merk van de adverteerder. Dat zijn de kernzaken waar Digital Out of Home op zou moeten focussen. Diepgang in een halve minuut moet het doel zijn. Lastig, gedurfd, maar heel leuk.’