Steden als Singapore, Barcelona en Amsterdam gelden als koplopers voor de ontwikkeling van wat heet de ‘Smart City’. Een stad waar slimme technologie en het internet der dingen worden ingezet voor duurzaamheid, veiligheid, het verhogen van de levenskwaliteit en mobiliteit (Mobility As A Service, MAAS). CS Digital Media sluit aan bij dat laatste aspect met het ontwerp voor een Intelligent Urban Transport Platform. 

Een van de drijvende krachten achter het ‘Smart City-concept’ in de hoofdstad is de Amsterdam Economic Board, waarin kopstukken van grote bedrijven (o.a. IBM, Philips, Shell), onderwijsinstellingen, onderzoeksinstituten en publieke instanties zitting hebben. De Board zet de strategische richting uit voor de vijf grootstedelijke issues waarvoor de stad tot 2025 staat: ‘In 2025 is de Metropoolregio Amsterdam (MRA) koploper op het gebied circulaire economie met slimme oplossingen voor het behoud van grondstoffen waardoor waardevolle grondstoffen steeds langer en efficiënter worden gebruikt; het is de belangrijkste plek in Europa voor data-gedreven innovatie; de bewoners hebben dan twee gezonde levensjaren extra; het stedelijk vervoer is emissievrij; en het is de succesvolste regio op het gebied van het benutten, behouden en aantrekken van talent. Dit willen we bereikt hebben als Amsterdam in 2025 haar 750-jarige bestaan viert. In dat jaar behoort de Metropoolregio Amsterdam tot de top-3 van de meest innovatieve regio’s in Europa.’  

Mark Bontekoning (Business Analist): ‘In samenwerking met diverse partners in en om Amsterdam wil CS Digital Media haar netwerken aansluiten en integreren in de Smart City.’ De technologische basis hiervan wordt gevormd door programmatic marketing, legt CS Digital Media CEO Radjen van Wilsem uit in de eerste editie van dit blad: ‘Zo rond 2025 leven we, denk ik, in een transactie gestuurde maatschappij met assisted economic decisions. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar het betekent dat mijn device bijvoorbeeld aangeeft dat ik onderweg naar België ben en dat alles is geregeld; verzekeringen en alles wat erbij hoort. Dat is de kern van programmatic, veel transacties die we nu nog dagelijks moeten uitvoeren worden voor ons persoonlijk georganiseerd. Programmatic maakt ons leven dus alleen maar makkelijker.’ 

Het mobiliteitsconcept dat CS Digital Media in het kader van het Amsterdamse ‘Smart City’ schetste, berust op dezelfde programmatic uitgangspunten. Mark Bontekoning: ‘Het gaat om een visie voor de lange termijn, pakweg tot 2025, het jaar waarin Amsterdam een deel van de Smart City, namelijk ‘Mobility As A Service (MAAS) operationeel wil hebben. Maar, nee, we hebben het hier ook nou weer niet over utopia. Logisch, want iedereen ziet dat de stad dichtslibt en met andere issues kampt die met technologie te reguleren dan wel op te lossen zijn. Zo zien wij voor ons dat in het kader van de mobiliteitsproblematiek de stad verbonden kan worden met de technologie rondom ons metronetwerk. Dat we mensen via onze schermen en verschillende devices alternatieve routes en andere services (parkeerplekken, reisinfo e.d.) kunnen aanbieden. De werktitel voor dit smart agent systeem is Intelligent Urban Transport Platform.’  

Het komt er globaal op neer dat reizigers via programmatic marketing technologie (smart agents) gepersonaliseerde diensten krijgen aangeboden via de digitale schermen van CS Digital Media, maar ook via hun eigen devices. Bontekoning: ‘Dit platform sluit naadloos aan bij wat de Amsterdam Economic Board voor Amsterdam nastreeft met het project MAAS.’  

‘Smart Agents’ in actie: gepersonaliseerde digitale services voor reizigers
‘Reiziger A woont in Breukelen en gaat naar Amsterdam met de auto. Parkeren in de stad is lastig. CS Digital Media koppelt informatie over files, parkeergelegenheid en openbaar vervoer aan elkaar en doet Reiziger A via de smart screen in zijn auto (connected car) het aanbod om naar een P&R-locatie te reizen en geleid hem daar naartoe via zijn navigatie. Reiziger A accepteert het aanbod en krijgt tegelijk de eerstvolgende vertrektijden van de Metro te zien. Deze sluiten aan op zijn geplande aankomst bij het P&R-terrein. Zodra hij de auto uitstapt, heeft hij dezelfde informatie direct beschikbaar op zijn telefoon. Doordat specifieke voorkeuren van de reiziger beschikbaar zijn, kan de informatie en reclame op de schermen die hij op de metrostations passeert, op de reiziger afgestemd worden. Dit maakt de schermen interessanter en waardevoller.’ [Bron: Aanbestedingsdocument metroconcessie Amsterdam, CS Digital Media 2017]