‘Als Campagne Manager begeleid ik campagnes van A tot Z. Planning, media-inkoop en rapportages. Onze klanten zijn voornamelijk toeristenbureaus uit de Alpenlanden. De VVV’s van Oostenrijk, Noord-Italië, Frankrijk en Zwitserland. Ook de grotere hotels en aanbieders van wintersportreizen komen bij ons uit.
In ons werk is de rol van technologie heel belangrijk. Onze klanten uit de Alpenlanden liggen wel wat achter als het aankomt op de nieuwste technologie. Ze horen erover, maar weten vaak niet precies wat het inhoud. Vaak moeten we nieuwe termen uitleggen. Van programmatic tot realtime bidding.
Snelwegmasten, Shell-stations & Radio
De mooiste case die we tot nu toe hebben gedaan was voor de regio Tirol. DOOH-schermen langs de snelweg hebben we programmatic ingekocht. Dat combineerden we met een radiocommercial. Zodra het spotje op de radio te horen was, schoten de digitale schermen op de uiting van de regio Tirol. Het idee is dat mensen de commercial horen in de auto en tegelijkertijd de uiting zien op de schermen. We hebben ook alle schermen bij Shell-stations programmatic ingezet rond die tijden. Allemaal om de kans op contactmomenten met de doelgroep – forenzen – te vergroten. Via programmatic kan je daar perfect op inboeken. Vooral rond de spits waren we veel te zien.
‘Traditionele DOOH-inkoop is een soort koehandel en handjeklap’
Als bedrijf nemen we grote stappen in een vrij korte tijd. We zijn gegroeid van acht naar twintig man in een paar jaar. We moeten hard rennen om alles bij te houden. Zeker met alles dat er gebeurt op het gebied van programmatic. Bij campagnes proberen we zoveel mogelijk contactmomenten met de doelgroep te realiseren. We kunnen nog niet heel precies aantonen hoeveel verschillende contactmomenten er zijn geweest. Daar werken we aan. We willen voor de klant nog beter inzichtelijk kunnen maken of een persoon de uiting meerdere keren heeft gezien.
‘We betalen per view’
Online en DOOH smelten samen. Dat is een logische volgende stap. Wij komen uit een pure online omgeving. Dat merkten we toen we begonnen met het inkopen traditionele OOH. De prijsberekening was een soort koehandel en handjeklap. Veel DOOH-partijen hebben ook hun eigen manier om data te presenteren. Vanuit de onlinewereld zijn we gewend dat alles in een format wordt gegoten en direct presenteerbaar is voor de klant.
Programmatic buying is het begin van de oplossing. De prijsstelling is eenvoudig: we betalen per view. De rapportages zijn ook duidelijk. Daardoor kunnen we transparant zijn naar onze klanten toe. Toch zijn er nog een paar hobbels op de weg richting fully programmatic. Aanbieders gebruiken ook binnen programmatic verschillende manieren om data te presenteren. Soms lijkt een aanbieder goedkoop, maar dan blijkt na het nauwkeurig bestuderen van de cijfers de prijs totaal niet te rechtvaardigen. De grootste stap vooruit voor DOOH is dat alles gestandaardiseerd wordt. Dan kunnen DOOH-aanbieders makkelijk met elkaar vergeleken worden. De verschillende cijfers per aanbieder zijn op dit moment nog lastig uit te leggen aan klanten.
‘In 2018 willen we een DOOH-campagne draaien met live beelden van sneeuw’
Plannen voor 2018? Mensen worden een beetje blind voor banners en commercie. Content is nu populair en wordt beter opgepikt. Vakantie en wintersport zijn erg geschikt voor goede content. Vooral video’s. Afgelopen jaren zijn veel van onze budgetten van clickcampagnes naar contentcampagnes gegaan. Vanuit de bergen komt ons redactieteam elke winter met live-uitzendingen, interviews en andere items. Dat wordt ontzettend goed bekeken. Op DOOH willen we dit jaar graag een campagne draaien met live beelden van de sneeuw. De campagne moet dan natuurlijk draaien als het sneeuwt. Dat is de droom voor 2018.’
Spalder Media Group
Spalder Media Group is van huis uit een print publisher. Ze begonnen met de skiatlas. Uit dit boek haalden mensen hun informatie voor de wintersport. Dat is rond het jaar 1999 overgegaan naar online (www.snowplaza.nl). Het bedrijf werd een online publisher met meerdere websites. De partners zitten voornamelijk in de Alpenlanden en hebben weinig kennis van de Nederlandse markt. ‘Ze vroegen ons bijvoorbeeld om ook adwords- en Facebook-campagnes op te zetten’, vertelt Hannes Willems, Campagne Manager bij Spalder Media Group. ‘We zijn gegroeid van print publisher naar een full-service online mediabureau. We kopen voor onze klanten in bij diverse platformen. De volgende stap is Digital Out of Home.’