Waterstof (H2) is een van de meest veelbelovende en veilige alternatieven voor fossiele brandstof. Vanaf begin 2020 kan in Nederland bij vier tankstations van Shell waterstof getankt worden. Intussen wordt gewerkt aan een hypermoderne versie van een H2-pomp. De energie-divisie van CS Digital Media is nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit state of the art model. Projectmanager Héloïse Bien leidt het internationale project vanuit CS Digital Media: ‘Dit project verveelt nooit.’
Volledige software besturing
‘Anderhalf jaar geleden klopte Shell bij ons aan. Ze hadden onze media en software expertise nodig bij het bouwen van een nieuwe versie van de H2-pomp. BMW Designworks en Shell hebben samen de pomp ontworpen. Het is een model geworden met een groter scherm dan gebruikelijk is in de industrie, namelijk een 32 inch touchscreen in de pomp zelf.’
‘Alles is erop gericht om het tanken voor de gebruiker zo aangenaam mogelijk te maken. Te beginnen bij het geïntegreerde 32 inch touchscreen. Daarop wordt aan de klant instructie gegeven over hoe de pomp werkt. Bij de huidige verkrijgbare versies van waterstofpompen is het voor de gebruiker niet altijd duidelijk wat er precies gebeurt. Dat kan voor de gebruiker aan de pomp verontrustend zijn wanneer er bijvoorbeeld afwijkende geluiden te horen zijn. Gaat het wel goed? Bij onze versie van de H2-pomp weet de gebruiker altijd wat er gebeurt.’
‘De nieuwe H2-pomp valt direct op door het futuristische design. We verwachten dat het ontwerp een voorbeeld gaat worden voor andere pompen op het voorterrein van tankstations. Tevens is de volledige softwaresturing en onlineverbinding uniek. Bij aankomst weet de pomp hoeveel kilogram brandstof de auto nodig heeft en via het touchscreen bedien je de pomp. Tijdens het tanken weet de pomp op vooraf akkoord gegeven profiel welke media het aan je kan tonen.’
‘Shell kan hierdoor relevante informatie laten zien variërend van persoons- en interesse-gebonden aanbiedingen tot tips voor onderhoud of entertainment. Omdat het een touchscreen is, kan de klant ook direct iets bestellen via het scherm. Alles is erop gericht om de optimale ‘user journey’ te realiseren. Onze oplossingen zijn klaar voor de toekomst. En het ligt in lijn met onze andere ontwikkelingen op het gebied van connected car en smart city.’
Veiligheid is nummer één
De H2-pomp moet aan alle veiligheidseisen voldoen en gecertificeerd worden voor gebruik over de gehele wereld. ‘Omdat tijdens het tanken er soms resten brandstof vrijkomen, in ons geval waterstof, moet het voldoen aan de veiligheidsnorm, ATEX. Een bekende norm die de eventuele gevarenzone definieert. De softwarebesturing is volledig nieuw en uniek op de wereld. Certificering was daardoor een flinke uitdaging. Wereldwijde instanties zijn onbekend hiermee, gelukkig heeft CS Digital Media in samenwerking met NMI, dit voor elkaar gekregen.’
‘Het eerste prototype van de H2-pomp is zo goed als af. Begin september zijn we in Wenen geweest om met partners aldaar te testen. Voordat het model rijp is voor productie moeten we nog even door met ontwikkelen en natuurlijk verder certificeren. Dat duurt nog wel minimaal een jaar. Waar de eerste pomp komt te staan is nog geheim.’