De wereld van buitenreclame verandert in rap tempo in een digitaal landschap. De manieren van inkopen veranderen mee. Apart afspraken maken en bellen met verschillende exploitanten van buitenreclame is eigenlijk niet meer nodig. Programmatic is de nieuwe manier van inkopen voor adverteerders in Digital Out of Home.
MyAdbooker
Programmetic is kortgezegd: de advertentieruimte in de buitenruimte online beschikbaar maken en het mogelijk maken voor adverteerders om op basis van data de advertentie inkoop te managen. MyAdbooker, de zusteronderneming van CS Digital Media, is volledig gespecialiseerd in programmatic. Het speerpunt is om alle DOOH-schermen online beschikbaar te maken.
In het hart van de doelgroep
‘Het grote voordeel van programmatic is dat adverteerders zelf de controle in handen hebben. Ze hoeven niet meer te schakelen met exploitanten’, aldus Stephanne Klatte, accountmanager bij MyAdbooker. ‘We halen data uit databronnen op. Daarmee spelen we in op veel specifiekere omgevingsfactoren. Van filevorming op de snelweg tot een vertraging van een vlucht. Een mooi voorbeeld is een ijsfabrikant die zijn nieuwe ijsje wilt promoten. Als het die dag regent, kan de campagne direct worden stopgezet. Niemand heeft zin in ijs als het regent. Als het de volgende dag weer zonnig is, kan de advertentie opnieuw geactiveerd worden. Met programmatic zit je precies op het juiste moment in het hart van de doelgroep.’
Online data
De hele mediamix is door deze technologie vanuit één console te bedienen. Al deze veranderingen brengen nieuwe mogelijkheden voor adverteerders en exploitanten. ‘De grote voordelen van programmatic buying zijn efficiëntie, flexibiliteit en budget. Afgelopen jaren hebben we met programmetic in DOOH verschillende wereldprimeurs gehad: campagnes op basis van filedata, dynamisch adverteren op basis van vluchtgegevens en campagnes op basis van mobile data en webtraffic.’ De wereld van DOOH is sterk aan het veranderen door de mogelijkheden die online en data bieden. MyAdbooker speelt hierin een verbindende rol tussen de oude en de nieuwe wereld door technologie binnen bereik te brengen voor e