De ontwikkelingen in de mediawereld volgen elkaar in rap tempo op. Welke technologieën zullen de aankomende vijf jaar de media- en entertainmentindustrie het meest beïnvloeden? En wat is het vooruitzicht voor de DOOH-sector?  

PricewaterhouseCoopers, een internationaal accountants- en consultancybedrijf, onderzocht mediatrends door 150 opkomende technologieën, 15 sectoren in 53 landen onder de loep te nemen. PwC deed een aantal voorspellingen voor de Entertainment & Media-sector (E&M) voor de jaren 2018-2022 

Digitale markt overwint

De omzet van de E&M-markt zal wereldwijd groeien van 1,63 biljard euro in 2017 naar ruim 2 biljard in 2022. Digitale media zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale marktomzet in 2018. De Virtual Reality-industrie zal het snelste groeien van allemaal, met jaarlijks zo’n 40 procent. Over-the-Top content (OTT) blijft gestaag groeien met 10 procent. De omzet van de productie van boeken en televisie groeit nog net: iets minder dan 2 procent. Kranten en tijdschriften zien de omzet zo’n 3 procent afnemen. 

‘The essential eight’ 
Van de 150 opkomende technologieën zijn er
acht die de mediawereld de aankomende
jaren het meest zullen veranderen:
– kunstmatige intelligentie (AI)
– augmented reality (AR)
– virtual reality (VR)
– blockchain
– The Internet of Things
– drones
– robots
– 3D-printer

En voor Digital Out of Home?

DOOH bevindt zich in een snel veranderend, groeiend ecosysteem. Een mooi vooruitzicht: onze markt groeit! Digital Out of Home is nu goed voor meer dan een derde van de uitgaven in de OOH-sector. Digitale systemen verbeteren het meten van bereik en het gericht adverteren. Wereldwijd zal de OOH-markt jaarlijks 3,9 procent blijven groeien, maar dat is vooral te danken aan de groei van DOOH. Naar verwachting wordt er in 2022 wereldwijd ruim 38,5 miljard euro omgezet in de OOH-sector, waarvan iets minder dan de helft digitaal is.

De omzet van de online-marketing sector groeit de aankomende vijf jaar gemiddeld 8,7 procent per jaar. Dat komt door twee factoren: steeds meer mensen krijgen toegang tot internet én mensen besteden mensen meer tijd online. In 2018 wordt er al meer uitgegeven aan online advertenties, dan aan advertenties op TV en in print. Voor DOOH-bedrijven liggen er dan ook grote kansen. De integratie van online op fysieke schermen (programmatic buying) draagt bij aan de populariteit van DOOH-advertenties.

“Traditionele grenzen tussen de verschillende segmenten vervagen. Kijk naar print en digitaal, video-games en sport, sociale en traditionele media.”

De klant is koning

Er verandert veel in hoe media worden voorgeschoteld en geconsumeerd. ‘Verbonden zijn’ is vanzelfsprekend. De smartphone geldt steeds meer als een verlenging van het lichaam en staat dan ook altijd aan. Dit maakt een continue toevoer en diversiteit van content, ervaringen en applicaties mogelijk. Consumenten zijn meer en meer aanwezig op platformen als sociale media en sluiten vaker abonnementen af voor video- en muziekdiensten. Ze willen gepersonaliseerde media en geen ‘one size fits all’-ervaring. Veel bedrijven in de E&M-sector voegen diensten toe die bij deze ontwikkelingen passen om zo extra omzet te genereren.

Download het complete rapport van PwC.