Tijdens de Overijsselse streekderby PEC Zwolle – Heracles (2-1) op 16 september 2017 viel er niet alleen op het veld het nodige te genieten. Ook op de digitale schermen, op en rond het Mac3parkstadion van PEC Zwolle, vond iets bijzonders plaats. Als eerste stadion in Europa werd er via programmatic buying een mediacampagne uitgezonden. Daarmee werd door datakoppeling realtime ingespeeld op het wedstrijdverloop.
Inspelen op gebeurtenissen tijdens de wedstrijd
Online gereedschap- en onderdelenshop Zamro had de primeur met zes dynamische uitingen. Op specifieke momenten werden deze aan de doelgroep vertoond. Bij een goal was een animatie te zien waarop werd gejuicht. En wanneer de spanning steeg, kwam een animatie in beeld waarin gereedschappen de ‘wave’ deden.
Door de geavanceerde programmatic technologie is het adverteren in stadions in een efficiëntere fase beland. Programmatic buying biedt sportorganisaties de mogelijkheid adverteerders meer gerichte exposure te bieden. Zeker vergeleken met de huidige reclametechnieken hetgeen kan leiden tot hogere inkomsten.
Bart van Teutem (Zamro): ‘Doordat we de schermen programmatic in konden kopen, waren we in staat om via een simpele configuratie verschillende uitingen op verschillende momenten te tonen. We speelden in op de gebeurtenissen in de wedstrijd. De campagne kwam hierdoor erg goed tot zijn recht!’
CS Digital Media zorgt voor extra exposure in stadion
De programmatic primeur van Zamro was onderdeel van een grote mediacampagne. De ambitieuze webwinkel kocht via programmatic buying ook zendtijd in op tankstations van Shell, digitale zendmasten gesynchroniseerd met radiocommercials en last but not least het Sportnetwerk Xscreen. Dit is een landelijk netwerk met 100” inch schermen op sportlocaties. Terwijl sportfanaten topwedstrijden zien, komen er tegelijkertijd realtime commerciële banners voorbij.
De innovatieve campagne van Zamro is mogelijk gemaakt door exploitant CS Digital Media in combinatie met SSP MyAdbooker en Buying Platform OutMoove. CS Digital Media verzorgt al jaren de verkoop van reclameruimte op het interne televisiecircuit van het PEC Zwolle-stadion. Afgelopen jaar is de exposure hiervan aanzienlijk uitgebreid door de plaatsing van twee 25m2 grote ledwalls. De schermen zijn gepositioneerd aan de voorzijde van het stadion pal langs de N35, die met 300.000 passanten per week geldt als een van de drukste verkeersaders rondom Zwolle.